
Denkende doeners
Jongeren die meteen na het secundair onderwijs voor Gezinswetenschappen kiezen, krijgen van bij de start de kans om ervaring op te doen. In het tweede en derde jaar springen ze in het diepe met een unieke formule van werkplekleren: halftijds aan de slag, zij het goed begeleid, en halftijds op de schoolbanken. Voor doeners die ook sterk denken. En omgekeerd.
Je bent jong en je krijgt toch ervaring
"In 2010 ben ik Gezinswetenschappen in het jongerentraject gestart. Ik ging aan de slag bij Groep Intro en begeleidde daar de werknemers die een opleiding volgen. Al tijdens mijn stage kreeg ik een contract aangeboden.
Toch koos ik in het derde jaar voor gezinsbegeleiding. Ik deed stage in het Simbahuis, een huis waar kinderen uit problematische opvoedingssituaties terechtkunnen, eerst als opvoedster bij de leefgroepen, daarna als gezinsbegeleidster. Toen ik afstudeerde bleef ik halftijds werken in het Simbahuis. Maar dan miste ik weer de individuele begeleidingen. Daarom ben ik als vrijwilliger bij de opvoedingslijn begonnen. Ik blijf uitkijken naar opleidingen waarmee ik nog meer relatiegericht kan leren werken, want daar ben je nooit mee klaar.
Gezinswetenschappen combineert ervaring opdoen met specifieke cursussen over gezin en samenleving, kennis die ertoe doet. Ik ben blij met de brede vooruitzichten die ik nu dankzij deze opleiding heb."
Mia De Backer